Monday, February 25, 2013

Punca Perkataan Allah Dalam Bible – Tun Mahathir


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menolak dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa Bible mengandungi perkataan ‘Allah’ sedangkan Bible asal yang ditulis dalam Bahasa Greek dan Latin tidak mengandungi perkataan tersebut.
“Bible asal bukan ditulis dalam Bahasa Inggeris. Ia ditulis dalam Bahasa Greek dan Latin dan dalam Bahasa Greek dan Latin tidak ada perkataan Allah,”katanya.
Menurutnya, perkataan Allah dalam Bible bermula setelah Kitab Kristian itu diterjemahkan di negara-negara Islam di mana penterjemahnya menggunakan perkataan Allah bersesuaian dengan Tuhan Yang Disembah oleh masyarakat setempat.
“Sedangkan orang Kristian anggap ‘Jesus’ sebagai Tuhan. Ia ada Triniti, The Father, The Son dan Holly Ghost. Orang Yahudi pula menggunakan perkataan ‘Yahweh’, Tak ada sebut Allah langsung.
“Tetapi untuk mengembangkan agama mereka di kalangan orang yang lazim memanggil Tuhan sebagai Allah, mereka menggunakan Allah.
“Sebab itu di Indonesia, memang perkataan Allah diguna dan di Malaysia juga zaman sebelum Merdeka, di Sabah dan Sarawak, mereka menggunakan Bible yang sama yang menggunakan perkataan Allah.
“Kalau kita kata Allah itu boleh diguna untuk sebarang agama, itu tidak tepat. Yang tepat adalah perkataan Allah bermula dengan agama Islam, “katanya.
Beliau juga turut mempersoalkan motif sebenar tuntutan kalimah Allah digunakan dalam terjemahan Bible di Malaysia.
“Kalau ada pihak lain yang nak menggunakan nama Allah apa tujuannya selain daripada untuk menipu pemikiran supaya orang itu anggap agama itu sama.
“Unsur penipuan itu memang ada. Sebab itu kita tidak boleh terima penggunaan perkataan Allah,”katanya lagi.

http://www.pribumiperkasa.com

No comments:

Post a Comment