Tuesday, July 3, 2012

Mahathir gesa PBB adakan pilihan raya selesai krisis Syria

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mencari jalan mengadakan satu pilihan raya umum dengan menguatkuasakan gencatan senjata menyeluruh bagi menyelesaikan krisis Syria yang berlarutan lebih 16 bulan.

Pandangan beliau dilihat sebagai jalan terbaik bagi menyelesaikan krisis dengan mengambil kira kedudukan Presiden Bashar al-Assad.

Pendirian ini dilahirkan ketika masyarakat antarabangsa membincangkan idea pelan peralihan kuasa yang dibawa Utusan Khas PBB-Liga Arab, Kofi Annan. Idea itu diterima Sabtu lalu.

Katanya dalam entri blog terbarunya hari ini, jika kerajaan Syria perlu dilucutkan senjata, kumpulan yang memberontak juga wajar dikenakan langkah yang sama.

"(Keadaan ini) mengingatkan saya tentang pendekatan Nato (Pakatan Perjanjian Atlantik Utara) dalam menyelesaikan (konflik) pembunuhan atau pembersihan etnik oleh Serbia di Bosnia (awal 1990-an).

"Jangan berikan senjata kepada rakyat Bosnia. Dengan cara itu tidak ramai yang akan terbunuh. Hanya warga Bosnia (Muslim) akan terbunuh. Itu tidak mengapa.

"Mengapa menambah kematian rakyat Serbia dalam angka mereka yang terbunuh," katanya lagi dalam entri blog terbarunya hari ini.

Kata Dr Mahathir, Bashar akan ditewaskan, tetapi pada masa yang sama dikhuatiri akan dibunuh dalam persekitaran tegang di Syria sekarang.

"Jadi apa yang perlu kita lakukan sekarang? PBB seharusnya melucutkan senjata kedua-dua pihak dan mengadakan pilihan raya umum yang akan dijalankan dan diselia oleh satu pihak yang berkecuali," katanya lagi.

Dr Mahathir, biar rakyat Syria menyelesaikan masalah tersebut, dan tidak harus ada campur tangan Barat ataupun Timur.

SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment