Monday, June 11, 2012

Demokrasi Ada Batasannya – Dr M

Demokrasi hanya boleh dilaksanakan apabila rakyat mengetahui tentang batasannya, kata bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Apabila rakyat fikir hanya kebebasan dalam demokrasi dan tidak tahu tentang tanggungjawab yang tersirat, maka demokrasi tidak akan memberi manfaat seperti yang dijanjikan.

“Sebaliknya, ia akan menyebabkan ketidakstabilan yang menyekat pembangunan,” kata Dr Mahathir yang menyampaikan ucapannya pada majlis konvokesyen khas di Universiti Santo Toma di Manila, Ahad.

Dr Mahathir berkata, beliau hanya merujuk tentang apa yang diperhatikan di Malaysia dan negara-negara lain terutama bagi demokrasi yang baru, di mana katanya, ia sedaya-upaya untuk mengamalkan demokrasi yang hanya menerima keputusan negatif.

“Salah satu daripada negara-negara berkenaan tidak mampu untuk maju kerana terlalu banyak demokrasi,” kata beliau.

“Kerajaan belum dipilih dan mereka mengadakan demonstrasi dan bantahan umum yang menuduh kerajaan tidak betul. Kerajaan perlu menangani kekacauan ini.

Gangguan ini juga merupakan sesuatu yang serius kerana boleh menyebabkan kerajaan baru berundur, di mana Dr Mahathir berkata, ia menyebabkan pilihan raya yang baru akan diadakan, yang hanya memberikan keputusan yang sama.

“Kenapa demokrasi tidak memberikan kehidupan yang baik seperti yang dijangkakan,” soal Dr Mahathir.

“Adalah jelas bahawa mustahil bagi rakyat untuk mengawal diri mereka. (Dan) mereka terlalu ramai dan tidak bersetuju tentang semuanya. Kerajaan di kalangan rakyat, diuruskan oleh rakyat dan akhirnya akan menjadi buntu, yang tiada kerajaan, dalam anarkinya.”

“Jadi apa yang kita lakukan?” soal Dr Mahathir. “Adakah kita menerima kegagalan demokrasi, atau adakah kita akan melakukan perubahan dan mengorbankan beberapa liberalisme dalam demokrasi supaya kita dapat menghasilkan sesuatu daripada sistem itu?”

“Saya akui bahawa Malaysia bukan demokrasi yang liberal,” kata beliau.

“Kita melihat dasar demokrasi sebagai ‘jalan mudah’ untuk mengubah kerajaan. Tiada revolusi, tiada perang saudara. Hanya mengundi dan kerajaan akan akan diturunkan atau dilantik semula menuruk pilihan rakyat.”

Dr Mahathir berkata, di Malaysia, calon-calon daripada parti pembangkang boleh menang dan telah menawan banyak kerajaan negeri.

Secara jelasnya, beliau berkata, jika rakyat mahu, mereka boleh ‘menumbangkan’ parti pemerintah di bawah sistem pilihan raya yang ada sekarang.

sumber :


http://www.mstar.com.my/

No comments:

Post a Comment