Tuesday, December 4, 2012

Dr M: '...Marah tak sampai tahap nak tembak, bunuh'

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata walaupun terdapat perbezaan politik di Malaysia, ia tidak menjejas kestabilan dan pembangunan negara.
Malah keadaan ini membenarkan kerajaan yang dipilih membangunkan negara ini dalam tempoh 55 tahun sehingga lebih baik dan mencapai kemajuan ekonomi menakjubkan berbanding negara yang mencapai kemerdekaan sama dengan Malaysia, katanya.

"Walaupun kita (kerajaan) marah kepada parti lawan (pembangkang) dan parti lawan marah kepada kita, tapi ia tidak sampai tahap nak tembak bunuh. Itu bukan budaya kita.

"Oleh itu, kita harus kekalkan. Kalau ada masalah, kita berbincang dan berdebat dalam Parlimen," katanya pada majlis makan malam merai tiga anggota Dewan Negara yang tamat tempoh lantikan di Bangunan Parlimen malam ini.

Mereka ialah Dr Ramakrishnan Suppiah (DAP), Dr Syed Husin Ali (PKR) dan Datuk Maijol Mahap, bekas Naib Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) yang mengumumkan keluar parti itu dan BN pada Ogos lepas bagi menyertai pembangkang.

Mereka dilantik selama sepenggal, iaitu sejak 2009.

Dr Mahathir juga berkata ini berbeza dengan beberapa negara lain yang menyaksikan pergaduhan serta pembunuhan berlaku dalam Parlimen hanya kerana perbezaan pendapat politik.

"Atas faktor itu, rakyat Malaysia harus bersyukur dengan keamanan yang dikecapi dan perlu mengekalkan momentum kedamaian itu," katanya.

Turut hadir isteri Dr Mahathir, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang dan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Bernama

No comments:

Post a Comment