Monday, July 21, 2014

Kisah di Stesyen PETRONAS


Hari ini 21 Julai 2014...aku singgah di stesyen Petronas untuk meminumkan keretaku...setelah membayar RM40,aku memetik pam  ..

Ajaibnya ia terus menerus mengalirkan petrol melebihi RM40 dan aku biarkan sehingga penuh.Apa yang berlaku?

Selepas penuh dan mulut pam masih di tangki ,aku ke kaunter pembayaran dan bertanya cashier Petronas "Adakah hari ini Petronas memberikan hadiah petrol percuma?Saya membayar RM40 namun petrol terus mengalir hingga penuh tangki kereta saya.."

Kerani tersebut menjawab "Tidak.....".

Dia memeriksa di papan komputer dan melihat jumlahnya.

Aku membayar bakinya dan berkata "Saya tidak mahu mengambil hak orang ...saya bayar bakinya"

Setelah membayar bakinya kerna petrol mengalir melebihi RM40  ,kerani Petronas mengucapkan terima kasih.

Sambil bergurau aku berceloteh "Tiada hadiahkah?bukan senang menemui manusia jujur seperti saya!"

kerani tersebut hanya tersenyum dan aku pun berlalu pergi meletakkan pam di tempatnya .Alangkah bagus jika dihadiahkan sekaki payung!hehehe..........

Sejak tahun 90an hingga kini ,aku sering meminumkan keretaku petrol di stesyen Petronas sebagai menghargai PETRONAS.Petronas adalah sebuah syarikat yang diusahakan anak Melayu dan atas kebijaksanaan pemimpin Melayu,Petronas lahir sedangkan ketika merdeka,negara kita  hanya sebuah negara yang miskin dan papa kedana lantaran penjajahan selama hampir 500 tahun.

Petronas adalah stesyen yang aku selalu singgah kerna mempunyai kemudahan bilik air yang bersih,kemudahan surau di mana ribuan stesyen seluruh negara aku singgah jika ke mana-mana.

Sejak aku mendapatkan khidmat stesyen minyak Petronas,aku berpuashati dengan layanan kerani dan staff mereka kecuali beberapa kerat pekerja asing seperti Bangladesh yang kurang ajar di R N R dan beberapa lokasi yang pernah aku singgah .

Pernah aku membayar dengan wang syiling dan pekerja Bangla berkata " U tada wang ka bayar duit ni ?"sambil mencebik dia mengira wang syiling .

Aku buat bodoh dan berlalu pergi.

Aku pernah membayar duit syiling di stesyen Petronas MITC Melaka dan kerani wanita  Melayu tersenyum dan mengira setiap syiling .Tidak mengeluh atau mencebik sebagaimana pekerja asing Bangladesh yang kurang ajar dan tidak berbudi bahasa.Petronas wajar mendisiplinkan pekerja asing yang kurang ajar dan tidak berbudi bahasa.

Aku ingin mengucapkan kepada semua staff Petronas JUTAAN TERIMA KASIH kerna layanan  baik mereka selama ini.Setiap kali aku menunaikan solat di surau stesyen Petronas,aku mendoakan pemiliknya agar bertambah rezeki.

Aku berharap video kejadian hari ini dapat disiarkan dalam Youtube dan laman web Petronas  supaya dicontohi ramai rakyat Malaysia.Jika kita jujur dalam perjalanan hidup,kita akan berjaya  bukan sahaja di dunia,malah di akhirat.

Aku memahami betapa susahnya pengusaha stesyen minyak Petronas mendapatkan keuntungan.Sebagai usahawan hampir 15 tahun ,aku faham mengenai sen dan ringgit.Dalam apa jua perniagaan,sen dan ringgit adalah amat penting.

Aku sayang PETRONAS....................Aku sayang Dr Mahathir...

Aku berdoa PETRONAS terus maju hingga berakhirnya hayat dunia.....................

No comments:

Post a Comment